Artikelen

Artikelen
23 views

De 7 geboden van commercieel leiderschap in een VUCA-wereld

Een indringende spreuk waar ik onlangs aan werd herinnerd op het internet was: ´we bewegen, dus we zijn nog niet dood’. En dat is waar, dacht ik: er mag weer bewogen worden in werkend Nederland. Maar ik dacht ook direct: leidinggevenden lopen daarbij voorop en dat vraagt veel van ze in deze tijd! Zij vervullen immers in de meeste branches tegelijkertijd de rol van innovator, coach, grensbewaker, relatiebeheerder, klappenvanger, procedureschrijver en reorganisator. Met daarnaast nog de verwerking van de eigen emoties en de veranderde persoonlijke (leef-)omstandigheden, voorwaar een hele klus, merken we in onze Salesconsultancy!

Belangrijke vraag is dus: hoe heeft nou die leidinggevende die midden in deze enorme verandering overeind is gebleven, dat gedaan? En nog breder: wat als deze razendsnelle verandering niet een uitzondering is, maar een gewoonte wordt? Zijn er geboden waaraan managers moeten voldoen die ons leiden in deze onvoorspelbare wereld?

Achterlopen op target, wat te doen?

De twee top accountmanagers Jeroen en Martijn liggen zwaar achter op hun target, wat doe je als salesmanager?

De meeste salesmanagers zullen heel begrijpelijk de druk op resultaten bij de verkopers flink opvoeren vanuit de veronderstelling dat dit de verkoopresultaten wel positief zal ombuigen. Bij het opvoeren van de druk zien we bijvoorbeeld wijzigingen in de aansturing van maand naar weekplanning, wekelijkse ‘commit’ meetings, veelvuldig onderlinge bilats, checken of ‘alles‘ nog wel goed verloopt maar bijvoorbeeld ook vaker gezamenlijke klant visits etc. Is dit voor u herkenbaar?

april 9, 2020 184 views
april 9, 2020 133 views

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Als vertrouwen het fundament, de basis is, voor een effectief, efficiënt en energie gevend team dan kan het niet anders of je hebt het daar als team regelmatig over. Het is een gevoelig onderwerp en in de dagelijkse samenwerking zijn er kleine en grote gebeurtenissen die bepalend zijn voor het niveau van vertrouwen dat in een team aanwezig is. Het begint natuurlijk met een duidelijke, gemeenschappelijke definitie van het begrip vertrouwen. Want dan heb je het in ieder geval over hetzelfde.

Samenwerken, niet ingewikkeld, wel lastig

Niet ingewikkeld, wel lastig

Het effectief en efficiënt samenwerken binnen commerciële teams lijkt niet erg ingewikkeld, maar blijkt in de praktijk lastig te realiseren. Ook al kloppen de processen, structuren en systemen, dan nog wil dat niet zeggen dat goede resultaten vanzelfsprekend zijn. Waar ligt dat dan aan? De meest logische reactie van de gemiddelde salespersoon is wijzen naar alles: naar elkaar, de organisatie, de lastige markt of de lastige klant. Maar in ieder geval ligt de oorzaak nooit bij de persoon zelf.

maart 24, 2020 68 views
37 views

Knowing yourself is the beginning of all wisdom

“Knowing yourself is the beginning of all wisdom”, zei Artistoteles al, maar hoe geldt dit adagium voor Sales en Marketing Leaders?

Sales en Marketing zijn vooral  burning places voor change. We leven in een snel veranderende onzekere en complexe wereld met de paradigm shift van digitalisering, globalisering, transformatie en innovatie. Technologie, zoals Big Data, Artificial Intelligence, Internet-of-Things en Virtual Reality, verandert marketing. Technologie beïnvloed Sales en verandert ook het koopgedrag. Klanten en prospects zijn beter geïnformeerd door internet, social media en social selling. Kennis is toegankelijk en een gemeengoed geworden.

1 2 3 6