Strategie achtergrond

222 views

Nadat we in de serie ‘Sales Acceleratie Management’ in de afgelopen maanden aandacht hebben besteed aan het ‘vliegwiel’ (segmenteren van doelgroepen, inrichten van kanalen, formuleren van proposities, optimaliseren van marktdruk en hitrates) gaan we deze maand in op de eerste van de S’en in de ‘buitenring’: het vaststellen van de commerciële strategie. Nogmaals, zonder de juiste inrichting van de S-en (“je huis rondom het vliegwiel”) realiseer je geen blijvende verandering.

samModel

“Be king in your mission and execution” is een bekende uitspraak van Jack Welch, tot 2003 CEO van General Electric. Een visie die RedFoxBlue deelt. In de kern gaat het om 2 zaken:

  • Excelleer via de juiste strategie en leiderschap in krachtige kerncompetenties die de basis vormen voor verdedigbaar onderscheidend vermogen en daarmee lange termijn bestaansrecht en winstgevendheid: waarde voor klanten creëren!
  • Excelleer in de dagelijkse executie: vertaal de strategie naar praktische dagelijkse activiteiten die bijdragen aan het realiseren van je missie en voer deze maximaal effectief en efficiënt uit.

Maar hoe stel je nu die commerciële missie/strategie vast? In de artikelen van deze maand gaan we hierop in aan de hand van onderstaande bewezen aanpak:

winnaars

De afgelopen 10 jaar hebben steeds meer bedrijven samen met RedFoxBlue deze stappen doorlopen en vastgesteld hoe ze winnaar gaan worden in de markt van morgen:

1 Hoe ziet het speelveld van de toekomst er uit?

Krijg scherp op welk speelveld jouw onderneming de wedstrijd speelt. Welke drijvende krachten bepalen het speelveld van morgen en hoe dan? En hoe ziet dit er over bijvoorbeeld 5 jaar uit? Wat zijn de gevolgen?

2 Hoe spelen wij het spel?

Stel vast wat de kernwaarden en diepere kwaliteiten (‘roots’) zijn van jouw onderneming. Wat is voor ons echt belangrijk? Wat geeft ons de energie die nodig is en welke richtinggevend is voor een succesvolle toekomst?

3 Welke winnaar willen en kunnen we zijn?

Formuleer je missie: wat is onze grote, bijna onbereikbare droom? En welke echt kritische kerncompetenties zijn keihard nodig om deze missie te realiseren? Waarin moeten we excelleren en niets minder dan dat?

4 Met welke wedstrijd strategie gaan we winnen?

Wat past het beste bij wat we in de voorafgaande stappen hebben vastgesteld: customer intimacy, operational excellence of product leadership? En hoe vertalen we dit consistent door naar de 7 relevante S-en (strategie, structuur, systemen, stijl leiderschap, shared values, staffing, skills)

5 Langs welke concrete verbeterstappen maken we het waar?

Stel een actieplan vast. Welke veranderingen zijn nodig? Hoe gaan we die realiseren? Wie gaat dat doen? Hoe ziet de planning er uit?

In het volgende artikel gaan we in op stap 1: het analyseren van het speelveld.