Wat is LinkedIn?

421 views

Wat is Linkedin? Een vraag waar niet veel mensen over nadenken, maar hier lees je het antwoord op deze vraag. Veel mensen kennen LinkedIn als een social media platform voor professionals. Dat klopt helemaal, maar daar mist  nog een deel. LinkedIn is namelijk een database. Een database die door de gebruikers zelf wordt ge-update. Daar kan je dus gebruik van maken.

LinkedIn is een database

In het Privacybeleid laten ze dit goed terugkomen. Ze beginnen met hun missie. Deze is hieronder terug te vinden.

De missie van LinkedIn is om professionals van over de hele wereld met elkaar in contact te brengen, zodat ze productiever en succesvoller kunnen worden.Bij deze missie staat centraal dat we transparantie bieden over welke gegevens we over u verzamelen, hoe deze gegevens worden gebruikt en met wie de gegevens worden gedeeld.

In de eerste zin komt heel mooi naar voren dat ze professionals willen helpen om productiever en succesvoller te worden. Zoals de meeste mensen LinkedIn kennen. In het tweede gedeelte hebben ze het over gegevens en hoe daar mee om te gaan. Het geeft een direct verband aan met data.

LinkedIn is te vertrouwen

Vertrouwen om goed met gegevens om te gaan is echt een speerpunt voor LinkedIn. Dit doen ze erg goed. In de “Digital Trust Ranking 2020” komen ze naar voren als een partij die het meest te vertrouwen is. Van de social media kanalen staan ze al enkele jaren bovenaan.

Digital Trust 2020 - Wat is LinkedIn?

Bron: Business Insider

En nu?

Nu je weet dat LinkedIn een database is kan je daar op inspelen. Deze database kan je jouw gegevens zelf bijwerken. Je kan alles dus zo instellen dat je vindbaar en zichtbaar bent. Het is vergelijkbaar met Google waar je ook zelf kan bepalen hoe en wat je wilt tonen. Je kan de structuur van SEO (search engine optimalisation) dan ook gebruiken voor LinkedIn.

Hoe pas je dit toe in de praktijk?

Dit kan je vanaf twee manieren bekijken. Het gaat dan om vindbaarheid en zichtbaarheid. Vindbaarheid gaat erom dat mensen die een oplossing zoeken bij jou terecht komen als ze een oplossing zoeken. Zichtbaarheid gaat erom dat je jezelf laat zien en kennis/oplossingen kan aandragen. Misschien weet de persoon in kwestie niet eens dat die oplossing er is.

Hoe word je vindbaar op LinkedIn?

We starten hierbij met een LinkedIn profiel. Dit is jouw persoonlijke profiel. Hier kan je zelf alles plaatsen waar jij op gevonden wilt worden. Ga voor jezelf na welke problemen je oplost en welke woorden daar bij horen. Zo vind ik het geweldig om training te geven en mensen iets te leren. Dit heb ik dan ook terug laten komen in mijn kopregel, info en ervaring. Door de herhaling is de kans groter dat ik op deze term gevonden wordt.

In totaal zijn er wel 20 instellingen die je kan opstellen. Als je een keuze moet maken dan zijn deze 4 het belangrijkst voor je vindbaarheid.

  • Kopregel of headline
  • Info, about of samenvatting genoemd
  • Ervaring of experience
  • Vaardigheden of skills

Hoe word je zichtbaar op LinkedIn?

Je moet je laten zien. Dit kan je op verschillende manieren doen. De meeste effectieve manieren zijn berichten posten en reacties plaatsen. Daarbij is een inhoudelijke reactie wel meer waard. Kan jij je onderscheiden door het antwoord te geven op de gestelde vraag? Of de persoon te taggen in het bericht die het antwoord wel weet?

Door dit te doen zien mensen je profiel en is de kans groter dat je meer profielbezoeken krijgt. Deze profielbezoeken leiden, als je je profiel optimaal hebt ingericht, tot contact. Dit contact kan na het geven van waarde ook tot sales leiden.

Zelf proactief contact opzoeken is ook een goede manier. Als iemand een ‘interessant’ heeft gegeven op je post dan kan je best een connectieverzoek versturen. Zet daar wel een bericht bij voor de toelichting wat de reden is. Let wel op dat je niet direct sales gaat doen. Ook op LinkedIn werk je met mensen. Start met oprechte interesse i.p.v. harde sales. Dat zou je op een netwerkbijeenkomst toch ook niet doen? Kopen? Ik hoop dat je je daar ook eerst even voorstelt en vertelt wat je doet.

Meer weten over LinkedIn? Maak een connectie met mij (Remco Rijgersberg), met bericht natuurlijk, en ik kijk graag met je mee om wat persoonlijke tips te geven.


Meer over Remco Rijgersberg

Remco is gespecialiseerd in de online wereld en deze om te zetten naar sales.