Jumbo

LEIDERSCHAP PROGRAMMA MET JUMBO DNA

Jumbo Supermarkten  is de tweede grootste supermarktketen van Nederland, met meer dan 600 winkels in verschillende formats zoals Foodmarkt, City-winkels en LaPlace, online servicediensten en ongeveer 85.000 medewerkers. Groei vond plaats door een uitgekiende marketingstrategie (met name de 7 Zekerheden) en overnames van Super de Boer (2009), C1000 (2012) en Emté (2018).  Nog steeds is Jumbo een familiebedrijf, geleid door de familie Van Eerd.

Jumbo Elke dag Sterker! 1.0

Toen Jumbo Super de Boer overnam, leidde dat direct tot onder andere de volgende issues:

  • Een grote groep nieuwe instroom met Laurus/Super de Boer-achtergrond
  • Gebrek aan leiderschap op hoofdkantoor en in de supplychain om de samensmelting in goede banen te leiden en de klant op één te houden
  • Afname van energie en motivatie in verschillende teams

OM deze issues in goede banen te leiden, kwam Jumbo erachter dat er een stevige investering nodig was in het leiderschap van Jumbo-collega’s op hoofdkantoor en in de supplychain om de kwaliteit aan de klanten blijvend te waarborgen. “Steeds vaker kunnen we onze beloften aan de klant niet vervullen. Als we dit niet kunnen keren raken we ‘out of business’” aldus CEO Frits van Eerd in die tijd.

Verkregen <strong data-lazy-src=

Verkregen resultaten

De Persoonlijke Ontwikkeling leverde op het gebied van Passie, Trots en Authenticiteit en Effectief Gedrag enorme winst op

De Persoonlijke Ontwikkeling leverde op het gebied van Passie, Trots en Authenticiteit en Effectief Gedrag enorme winst op. De emoties werden beter erkend, de transitie voor Super de Boer–collega’s werd beter hanteerbaar, teams kwamen sneller op stoom en de geformuleerde (onderstroom én bovenstroom) doelen werden veel eerder behaald dan gedacht. Bovenal leidde meer medewerkerstevredenheid tot meer klanttevredenheid en een snellere groei.

Managers waren meer tevreden met hun werk en medewerkers beoordeelden hun leidinggevenden positiever.

Jumbo Elke dag Sterker! 2.0

Jumbo nam C1000 over en dat leidde tot de volgende issues:

  • Afspiegeling van medewerkers op alle niveaus
  • Nieuw samengestelde teams
  • 2 verschillende culturen samengevoegd in één formule

De veranderbereidheid werd door Jumbo-directie laag ingeschat, mede door de ervaringen van eerdere overnames. Dat was logisch want medewerkers waren trots op hun eigen merk, hadden verlies ervaren van hun oude omgeving/werk en waren in het algemeen onzeker over hun toekomst en de gevraagde resultaten in hun nieuwe baan en liepen tegen grote culturele verschillen aan. Extra aan deze transformatie was, dat voor het eerst ook Jumbo-medewerkers na een overname hun baan konden verliezen (systeem van afspiegeling).

Vraag

Vraag

Help ons noodzakelijke persoonlijke en teamveranderingen te implementeren

‘Kunnen jullie ons helpen noodzakelijk persoonlijke en teamveranderingen te implementeren en nieuwe energie te geven aan onze managers en teams?’

Met als uitgangspunten verandering in houding en gedrag:

  • Werken vanuit hart en hard
  • Werken met behulp van de principes van continue verbetering (Deming-cirkel)
  • Werken in High Performance Teams
  • Werken met het Jumbo DNA: Samen, Ondernemen, Winnen

De veranderbereidheid werd door betrokkenen hoog ingeschat, ‘want het moest’, waardoor onderschatting van de onderliggende emoties op de loer lag. Mensen hadden verlies ervaren van hun oude omgeving/werk en waren in het algemeen onzeker over hun toekomst en de gevraagde resultaten in hun nieuwe baan. Leidinggevenden keken in het algemeen vooruit en hadden weinig/geen oog voor de (verborgen) emoties die voeding gaven aan werkelijke weerstand.

Oplossing

Oplossing

Wij kozen samen met de klant voor een meerdaags én meerjarig programma

Wij kozen samen met de klant voor een meerdaags én meerjarig programma voor alle leidinggevenden, (familie, directie, management en middenkader). Dit programma “JES!’ (Jumbo Elke dag Sterker) concentreerde zich op het gebied van Leiderschap op Onderstroom (Team, Authenticiteit, enz.) – weliswaar samenhangend met Management op Bovenstroom (KPI’s, taken en rollen), maar met name gericht op mindset, gedrag en (persoonlijk) leiderschap.

De invulling van de Jumbo-kernwaarden Samen – Ondernemen – Winnen op persoonlijk en op teamniveau, was leidend in dit programma.

Meer weten? Neem contact met ons op