Klantenpanels

Het KLANTENPANEL: EEN KWALITATIEF EN INTERACTIEF ONDERZOEK

“Wat onze (toekomstige) klanten willen en belangrijk vinden zou de leidraad van onze commerciële activiteiten moeten zijn”

Deze stelling is de basis voor de doelgroepgerichte klantpanels die RedFoxBlue inzet op de weg naar blijvend verkoopsucces. Weten wat de klant beweegt, hoe hij zich oriënteert, wat hij belangrijk vindt in de oriëntatiefase en in de beslisfase van de aankoop, welke verwachtingen hij heeft over de dienstverlening en vooral: hoe u die als opdrachtgever op de meest effectieve manier kunt overtreffen! De “VOC mentaliteit”: the Voice of the Customer als basis voor verbetering van uw commerciële prestaties.

Samenvattend is een klantpanel een kwalitatief en interactief onderzoek, waardoor u in een paar dagen meer over uw klanten en prospects weet dan ooit! Het geeft in de meest brede zin inzicht in de manier waarop het vinden van nieuwe klanten, relatiebeheer en -uitbouw nog effectiever en efficiënter kan worden door de dienstverlening optimaal aan te laten sluiten op het koopproces van de klant, zijn behoeften en koopcriteria.

Onze klantpanel specialisten:

De RedFoxBlue-consultants die gespecialiseerd zijn in het begeleiden van klantpanels hebben een jarenlange ervaring opgebouwd in het waardevrij uitvragen van de deelnemers. Dit levert u exact die informatie op, waar u naar op zoek bent. Zodat u hiermee aan de slag kunt om uw commerciële performance aan te scherpen.

Klantenpanel: De Klant aan het woord

Het organiseren van relatiepanel(s) is een succesvolle manier om ècht invulling te geven aan klantgerichtheid. Door de klant, gedurende een sessie van ca 3 uur aan het woord te laten en hem aan de hand van dieptevragen te laten vertellen op welke manier u als leverancier uw dienstverlening optimaal aan kunt laten sluiten op al zijn uitdagingen.

Circa 8-12 relaties en eventuele prospects worden uitgenodigd om te sparren over hun behoeften en verwachtingen in relatie tot een dienstverlener in uw vakgebied, de manier waarop ze tot beslissingen komen, hoe zij uw organisatie als klant ervaren en waarderen, over welke competenties uw mensen moeten beschikken en waarop de dienstverlening van uw organisatie uitblinkt of zou moeten uitblinken, of achterblijft in hun behoeften.

Het resultaat: betere informatie leidt tot betere klantprestaties

Onze werkwijze:

Dankzij de beproefde aanpak én de intensieve begeleiding van de RedFoxBlue professional verloopt dit proces niet alleen gestructureerd, maar ook bijzonder snel. Samen nemen we de volgende stappen:

Stap 1: Met uw RedFoxBlue professional bepaalt u wat het doel is van het klantpanel, welke informatie u boven tafel wilt krijgen en welke doelgroep u daarop wilt bevragen om uw commerciële organisatie te optimaliseren.

Stap 2: Samen met de RedFoxBlue professional ontwikkelt u de maatwerk vragenlijst als leidraad om met uw klanten over te sparren.

Stap 3: U nodigt uw klanten en/of prospects uit de gekozen doelgroepen uit. Vanzelfsprekend krijgt u daarbij de benodigde organisatorische ondersteuning van de RedFoxBlue professional.

Stap 4: Het daadwerkelijke gesprek vindt plaats onder de deskundige leiding van de RedFoxBlue professional.

Stap 5: Afhankelijk van het doel luistert u in een klein of groter gezelschap naar uw klanten. Voor gebruik in een latere fase of een bredere setting kunnen audio visuele hulpmiddelen worden ingezet. Er vindt in ieder geval verslaglegging van het gesprek plaats.

Stap 6: Met de vertaling van wat uw klanten gezegd hebben naar de verbeteradviezen gaat u actief aan de slag om tot de gewenste commerciële prestatieverbetering te komen.

Vijf redenen om een klantpanel in te zetten:

  • Je wilt zicht krijgen op de manier waarop de klant zich oriënteert, op welke criteria hij selecteert en hoe hij zijn keuzes maakt: kortom je wilt weten hoe je hem over de drempel krijgt, zicht krijgen op zijn klantreis en de Momenten van de Waarheid daarbinnen.
  • Je wilt richtinggevende informatie krijgen over koopmotieven, die als basis kunnen dienen voor de verkoop en groei strategie van jouw organisatie
  • Je wilt een inhoudelijk en onderbouwd beeld krijgen over wat de huidige en toekomstige behoeften van jouw klanten en/of prospects zijn en hoe daarop door jouw organisatie wordt gescoord, zodat je daaruit direct en effectief verbeteracties kunt benoemen
  • Je wilt je verkoop optimaliseren, toegespitst op doelgroep verfijning, inzet van de juiste kanalen en trefzekere proposities die de klant in het hart raken
  • Je wilt je klanten een speciaal podium geven en hen laten zien en ervaren dat de stem van de klant ècht belangrijk is in de samenwerking met jouw bedrijf. En dit vertellen ze zeker door!

Benieuwd hoe u een klantpanel kunt inzetten om op de klant afgestemd en onderbouwd uw commerciële organisatie kunt verbeteren?

Benieuwd hoe u een klantpanel kunt inzetten om op de klant afgestemd en onderbouwd uw commerciële organisatie kunt verbeteren?

Interesse in dit programma?

Neem contact op met RedFoxBlue via info@redfoxblue.nl, bel ons op 088 520 5454 of vul onderstaand formulier in.