Werving en selectie Sales & Salesmanagement

Werving en selectie van sales, salesmanagers, salesdirecteuren, sales representatives, accountmanagers  en salesmanagement

 

Een goede salesorganisatie heeft het juiste salesteam

De markt verandert en de manier waarop de klant koopt verandert. Steeds later in zijn koopproces zoekt de klant contact met de leverancier en dan verwacht hij toegevoegde waarde en nieuwe inzichten. Anders haakt hij af en gaat naar de concurrent. Dit vraagt andere competenties van uw salesteam. En dat betekent dat uw salesteam moet mee-ontwikkelen in kennis, vaardigheden, attitude en gedrag. Vaak heeft dit consequenties voor de samenstelling en de taken binnen het salesteam.

RedFoxBlue zorgt – naast het ontwikkelen van het salesteam – met de dienst ‘Werving en Selectie’ voor de juiste mensen op de juiste plek. Of dat nu een nieuwe commercieel manager betreft, een nieuwe salesmanager of een nieuwe accountmanager! Geen ‘op-de-tent-passers’ maar commerciële kanjers, die het beste uit zichzelf halen om hun activiteiten optimaal aan te laten sluiten op de (onuitgesproken) behoeften, wensen en wonden van de huidige of toekomstige klant. Dus op dat wat uw organisatie nodig heeft om commercieel succesvol te zijn en te blijven.

De juiste persoon op de juiste plek

Het werven en selecteren van commerciële krachtpatsers die ècht het verschil maken, vraagt om een specifieke aanpak. Hoe bereik je de kandidaat die eigenlijk niet op zoek is, maar wel beschikt over de juiste competenties om uw salesorganisatie op een hoger plan te brengen. Omdat RedFoxBlue al bijna 20 jaar samen met opdrachtgevers werkt aan de ontwikkeling van salesteams, weten wij waar die speld in de hooiberg te vinden is en herkennen wij het vakinhoudelijke en persoonlijkheidsprofiel dat past bij uw organisatie.

In de 20 jaar van ons bestaan hebben we een gigantisch netwerk ontwikkeld, zowel aan opdrachtgevers als aan kandidaat zijde. Zodat u er zeker van kunt zijn dat een kandidaat van RedFoxBlue uw team daadwerkelijk gaat helpen met de verdere groei van uw organisatie.

Onze werkwijze: in 7 stappen naar de juiste match

  • Stap 1: persoonlijke intake
    De weg naar de juiste match begint bij een persoonlijke intake. Wat zijn de doelstellingen van uw organisatie; wat moet de nieuwe medewerkers daaraan bijdragen? Welke competenties heeft hij nodig en welke persoonlijkheid past het best binnen de organisatie en het team.
    • Resultaat: De wederzijdse verwachtingen en samenwerkingskaders zijn helder en we kunnen voor u aan de slag
  • Stap 2: inhoudelijke briefing op de vacature en de organisatie
    We verdiepen op het bedrijfs- en vacatureprofiel, zodat we scherp hebben vanuit welke key-woorden we de werving gaan vormgeven en ook duidelijk krijgen op welke manier (harde en zachte criteria) de te werven medewerker moet bijdragen aan de organisatiedoelen. Maar ook krijgen we scherp wat deze vacature aantrekkelijk maakt voor potentiële kandidaten.
    • Resultaat: functieprofiel en vacaturetekst scherp, als basis voor actieve en reactieve search
  • Stap 3: actieve search
    Met inzet van alle kanalen waarover wij beschikken (ons netwerk, filesearch, social media) gaan wij actief op zoek naar de juiste kandidaten. Deze stap ronden wij af met een 1e telefonische intake om vast te stellen of de kandidaat in hoofdlijnen voldoet aan het profiel
    • Resultaat: aantal in potentie geschikte kandidaten
  • Stap 4: persoonlijke intake
    Wij voeren 1:1 selectiegesprekken langs de STARE methodiek (competentiegericht), waarbij wij niet alleen inzoomen op kennis en vaardigheden, maar ook op persoonlijkheid, attitude en gedrag. Vanzelfsprekend moet daaruit ook duidelijk worden welke persoonlijke salessuccessen de kandidaat gerealiseerd heeft.
    • Resultaat: shortlist van 2 à 3 kandidaten
  • Stap 5: (optioneel – voorafgaand aan het gesprek met de opdrachtgever)
    In de onderbouwing van de voorselectie kunnen assesment en persoonlijkheid/drijfverenprofielen opgenomen worden. Deze stap kan ook aanvullend zijn op een gemaakte keuze, nà het voeren van de selectiegesprekken door de opdrachtgever. Dan heeft deze extra inkleuring slechts betrekking op de ‘eind-kandidaat’
    • Resultaat: extra onderbouwing van de geschiktheid van de gekozen kandidaat
  • Stap 6: het tot stand komen van de match
    Op basis van de gesprekken bij de opdrachtgever wordt een definitieve keuze gemaakt. Van deze kandidaat worden aanvullende referenties ingewonnen en – zie stap 5 – mogelijk nog aanvullende tests gedaan. Daarna volgt de arbeidsvoorwaarden bespreking
    • Resultaat: de arbeidsovereenkomst met de nieuwe medewerker die zowel qua kennis en vaardigheden, maar ook qua geleverde prestaties past bij uw organisatie
  • Stap 7: overdracht van de kandidaat
    Voor wij de kandidaat aan u overdragen maken wij afspraken over de onboarding periode. Hoe ziet het inwerkprogramma eruit en wat zijn de prestaties die de nieuwe medewerker in de 1e 3 maanden moet laten zien.
    • Resultaat: duidelijkheid wederzijds over wat een geslaagde match is.
  • Stap 8: ondersteuning bij de ‘onboarding’
    Vanuit onze kennis en expertise van het sales-vak kunnen wij de nieuwe kandidaat (en in de slipstream het hele salesteam) verrijken met de bewezen succesvolle salesmethodiek van RedFoxBlue
    • Resultaat: een geslaagde match van een nieuwe medewerker die klaar is om vanuit een sales 2.0 benadering uw organisatie te helpen om commercieel succesvol te zijn.

Wat onze samenwerking nog meer bijzonder maakt?

  • Onze beproefd succesvolle 7 stappen maatwerk selectiemethodiek, waarin zowel kandidaat als opdrachtgever zich optimaal gehoord en geholpen voelen, leidt naar het door u gewenste resultaat.
  • Iedere door ons geselecteerde kandidaat kan terugvallen op de expertise en methodieken van RedFoxBlue. Zodat u samen met de kandidaat ook alle up-to-date kennis en expertise tot uw beschikking heeft, waarmee RedFoxBlue organisaties succesvol maakt

RedFoxBlue begeleidt al ruim 20 jaar klanten naar blijvend verkoopsucces langs de wetmatigheden in sales. Bent u op zoek naar een CCO, verkoopdirecteur, salesmanager, sales consultant, key accountmanager, sales representative of account directeur? Kies dan voor een stevige sales-professional die in korte tijd blijvende impact kan realiseren voor uw organisatie.

Ja neem met mij contact op om de mogelijkheden te bespreken: